Het inschakelen van een notaris is in Nederland voor een aantal zaken verplicht, bij het kopen van een huis of het opstellen van huwelijkse voorwaarden bij afsluiten van een huwelijk. Waarom is een notaris verplicht bij het kopen van een huis?

Bij het kopen en verkopen van een woning komt u altijd met een notaris in aanraking die de officiële documenten maakt en om de zaken officieel vast te leggen.

 

Wanneer is de woning echt verkocht?

Zodra wij uw woning kopen dan tekent u bij de notaris een voorlopig koopcontract. Zodra dat getekend is is het huis nog niet echt verkocht. Het huis is pas echt verkocht op het moment van de overdracht van het huis. De overdracht van de woning vindt ook altijd plaats bij de notaris.

Waar bestaan de notariskosten allemaal uit?

De koopsom van de woning

Op deze rekening staat de prijs van de woning ‘de koopsom van de woning’ dit is dus het bedrag dat wij aan u als verkoper moeten betalen. Dit is het bedrag dat wij hebben afgesproken aan u te betalen voor uw woning.

Verrekening van de zakelijke lasten

Stel dat de woning halverwege het jaar wordt overgekocht door ons maar u heeft bijvoorbeeld als wel voor een heel jaar onroerend goed belasting, waterschapslasten of rioolrecht betaald dan wordt dit verrekend met u vanaf de datum dat wij eigenaar van het pand worden.

Overdrachtsbelasting bij verkoop van de woning

Bij iedere verkoop van een woning wordt overdrachtsbelasting in rekening gebracht. Dit bedrag is 2% van het bedrag dat wij voor de woning betalen. De notaris zorgt ervoor dat dit wordt afgedragen aan de belastingdienst.

Kosten levering, kosten van de notaris zelf

Deze post bestaat uit de geleverde arbeid van de notaris. De tijd hij heeft gewerkt aan het opstellen van de documenten, leveringsakte en de inschrijving van (in dit geval ons) de nieuwe eigenaar.

Overige kostenposten

Hier staan vaak kosten onder zoals kosten voor een hypotheekadviseur en andere kosten die nog te betalen zijn aan derden.

Voor meer informatie over de notaris kijk hier